امروز ۲۰ ام فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۷ ب.ظ
توصیه‌های آموزشی گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی
image_print

 

بطور کلی استفاده از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل و سالم توصیه می‌شود که از همه گروه‌های غذایی در آن وجود داشته باشد:

– مصرف میوه ها و سبزی ها و همه انواع و زیر گروه‌های آنها

– استفاده از هر ۵ گروه غذایی شامل غلات با تاکید بر غلات سبوسدار،  میوه ها، سبزیجات، گوشتها با تاکید بر گوشت سفید و حبوبات و لبنیات

رعایت تنوع غذایی

– عدم حذف وعده های غذایی

– استفاده از وعده غذایی روزانه صبحانه

– رعایت نظم وعده های غذایی و میان وعده ها

   غذاهایی که بهتر است مصرف نشوند:

– از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و فست فود ها اجتناب شود

– از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر و نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی که شکر زیاد دارد اجتناب شود

– از مصرف کیکهای چرب و تنقلات چرب و شور پرهیز شود

– اسیدهای چرب ترانس مصرف نشود، این اسیدهای چرب  که در روغن‌های جامد و مارگارین و کیکها و شیرینی ها وجود دارد به کاهش قدرت سیستم ایمنی می انجامد

– لبنیات پر چرب حتی الامکان مصرف نشوند

 غذاهایی که مصرف آنها توصیه میشود:  

– استفاده از جوانه ها و غلات سبوسدار
– استفاده از منابع روی و پروتیین با استفاده از گوشت سفید مرغ و تخم مرغ خوب پخته شده و حبوبات

– استفاده از ماست پروبیوتیک

– استفاده از  منابع امگا ۳ در ماهی پخته شده و بذر کتان و گیاه خرفه و روغن مایع کنجد و کانولا یا کلزا و استفاده از گردو و کنجد

– استفاده مکرر از مایعات گرم و آب گرم
– استفاده از آش محتوی سبزی و حبوبات و سوپ گرم

– استفاده از انواع  سبزی و میوه  به عنوان منبع ویتامین ث

– استفاده از  جوانه ها و روغن کنجد و کانولا و گردو به عنوان منبع ویتامین E

– استفاده از سبوس غلات و سبزیجات برگ سبز و ماکیان به عنوان منبع  ویتامینهای گروه  B

– دریافت رژیم پر فیبر (کربوهیدرات پیچیده مثل غلات سبوس دار و انواع فیبر ها)

منبع: گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی

 

عضو می شم

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.